Short Reads

Lessen uit het Jaarverslag 2014 van de Raad van State

20.04.2015 NL law

Deze maand verscheen het Jaarverslag 2014 van de Raad van State, waarin naast interessante feiten over de gemiddelde doorlooptijden  (29 weken bij de Ruimtelijke-ordeningskamer en 30 weken bij de Algemene kamer) en het aantal afgedane zaken (12.806) wordt stilgestaan bij ontwikkelingen van het afgelopen jaar, zowel op het terrein van de advisering als de rechtspraak.

In dat laatste verband wordt ook stilgestaan bij belangwekkende uitspraken. Het is altijd interessant om te bezien wat de hoogste algemene bestuursrechter van Nederland zelf naar voren brengt als noemenswaardige ontwikkelingen en uitspraken.

De Raad van State waarschuwt voor ‘nieuwe wijn in oude zakken (en voegt toe dat deze uitdrukking niet verward moet worden met ‘oude wijn in nieuwe zakken’). Er zijn ontwikkelingen gaande in de maatschappij en in het recht, zoals internationalisering, decentralisatie van taken en bevoegdheden naar gemeenten, en het beroep op de zelfredzaamheid van burgers, zonder dat het huidige juridische instrumentarium daar goed op wordt aangepast. Hierdoor kunnen eerder genoemde ontwikkelingen niet in goede banen geleid worden, met alle gevolgen van dien. De Raad van State pleit derhalve voor verdergaande hervormingen. Tevens wijst de Raad van State op een andere interessante ontwikkeling: de gestage uitbreiding van autoriteiten. Steeds vaker worden nieuwe ZBO’s (zelfstandige bestuursorganen) opgericht die belast zijn met de toezicht en handhaving in een bepaalde sector, al dan niet ingegeven door Europese richtlijnen. Door deze ‘deconcentratie van bestuursverantwoordelijkheden’ dreigt gevaar  voor ‘verkokering naar aspecten of deskundigheden’.

Bij belangwekkende uitspraken voor het algemeen bestuursrecht wordt gewezen op de uitspraak over de Amsterdamse Sinterklaasintocht in 2013. Deze zaak wordt bestempeld als een zaak ‘met een zaaksoverstijgend maatschappelijk en juridisch belang’ en een ‘rechtsvormende zaak’. Ook aan de uitspraken over misbruik van recht met betrekking tot Wob-verzoeken wordt gememoreerd. Beide uitspraken raken hete hangijzers en zullen ongetwijfeld (later) dit jaar vervolgd worden. Voor het omgevingsrecht wordt onder meer de uitspraak over het tracébesluit A2 Den Bosch – Eindhoven genoemd, waarin de Afdeling oordeelde dat het tracébesluit in stand kon blijven omdat voldoende zeker was dat er geen gevolgen van de wegverbreding voor de ‘natuurlijke kenmerken’ van het nabijgelegen Natura 2000-gebied zullen zijn. Over deze onderwerpen hebben wij reeds geblogd (SinterklaasintochtMisbruik Wob,Verbreding A2). Bloggen over belangrijke uitspraken van de Raad van State zullen wij ook in 2015 blijven doen.

Zie voor het hele Jaarverslag 2014 de website van de Raad van State.

Het bericht ‘Lessen uit het Jaarverslag 2014 van de Raad van State‘ is een bericht van Stibbeblog.nl.