Short Reads

Lessen uit het Jaarverslag 2014 van de Raad van State

20.04.2015 NL law

Deze maand verscheen het Jaarverslag 2014 van de Raad van State, waarin naast interessante feiten over de gemiddelde doorlooptijden  (29 weken bij de Ruimtelijke-ordeningskamer en 30 weken bij de Algemene kamer) en het aantal afgedane zaken (12.806) wordt stilgestaan bij ontwikkelingen van het afgelopen jaar, zowel op het terrein van de advisering als de rechtspraak.

In dat laatste verband wordt ook stilgestaan bij belangwekkende uitspraken. Het is altijd interessant om te bezien wat de hoogste algemene bestuursrechter van Nederland zelf naar voren brengt als noemenswaardige ontwikkelingen en uitspraken.

De Raad van State waarschuwt voor ‘nieuwe wijn in oude zakken (en voegt toe dat deze uitdrukking niet verward moet worden met ‘oude wijn in nieuwe zakken’). Er zijn ontwikkelingen gaande in de maatschappij en in het recht, zoals internationalisering, decentralisatie van taken en bevoegdheden naar gemeenten, en het beroep op de zelfredzaamheid van burgers, zonder dat het huidige juridische instrumentarium daar goed op wordt aangepast. Hierdoor kunnen eerder genoemde ontwikkelingen niet in goede banen geleid worden, met alle gevolgen van dien. De Raad van State pleit derhalve voor verdergaande hervormingen. Tevens wijst de Raad van State op een andere interessante ontwikkeling: de gestage uitbreiding van autoriteiten. Steeds vaker worden nieuwe ZBO’s (zelfstandige bestuursorganen) opgericht die belast zijn met de toezicht en handhaving in een bepaalde sector, al dan niet ingegeven door Europese richtlijnen. Door deze ‘deconcentratie van bestuursverantwoordelijkheden’ dreigt gevaar  voor ‘verkokering naar aspecten of deskundigheden’.

Bij belangwekkende uitspraken voor het algemeen bestuursrecht wordt gewezen op de uitspraak over de Amsterdamse Sinterklaasintocht in 2013. Deze zaak wordt bestempeld als een zaak ‘met een zaaksoverstijgend maatschappelijk en juridisch belang’ en een ‘rechtsvormende zaak’. Ook aan de uitspraken over misbruik van recht met betrekking tot Wob-verzoeken wordt gememoreerd. Beide uitspraken raken hete hangijzers en zullen ongetwijfeld (later) dit jaar vervolgd worden. Voor het omgevingsrecht wordt onder meer de uitspraak over het tracébesluit A2 Den Bosch – Eindhoven genoemd, waarin de Afdeling oordeelde dat het tracébesluit in stand kon blijven omdat voldoende zeker was dat er geen gevolgen van de wegverbreding voor de ‘natuurlijke kenmerken’ van het nabijgelegen Natura 2000-gebied zullen zijn. Over deze onderwerpen hebben wij reeds geblogd (SinterklaasintochtMisbruik Wob,Verbreding A2). Bloggen over belangrijke uitspraken van de Raad van State zullen wij ook in 2015 blijven doen.

Zie voor het hele Jaarverslag 2014 de website van de Raad van State.

Het bericht ‘Lessen uit het Jaarverslag 2014 van de Raad van State‘ is een bericht van Stibbeblog.nl.

20.10.2021 NL law
FAQ: What will change with the entry into force of the Woo compared to the Wob? An update

Short Reads - The Open Government Act (“Woo”) is to replace the Government Information (Public Access) Act (“Wob”). The Woo initiative proposal was passed in the Dutch House of Representatives in 2016; see our earlier Stibbeblog. However, the impact analysis that followed showed that the Woo as proposed was potentially impracticable for local governments. This led to amendments to the bill, which was passed by the House of Representatives on 26 January 2021.

13.10.2021 NL law
FAQ: Hoe een begrip uit te leggen als een definitie of andere uitleg ervan in de wettelijke regeling ontbreekt?

Short Reads - Hoe een begrip uit te leggen als een definitie of andere uitleg ervan in de wettelijke regeling ontbreekt? Deze vraag komt meer dan eens aan de orde in geschillen en procedures. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beantwoordt deze vraag onder meer in een uitspraak over pleziervaartuigen en woonschepen in de jachthaven te Kaag (25 augustus 2021, ECLI:NL:RVS:2021:1897).

20.10.2021 NL law
FAQ: Wat verandert er met de inwerkingtreding van de Woo ten opzichte van de Wob? Een update

Short Reads - De wet open overheid (“Woo”) moet de Wet openbaarheid van bestuur (“Wob”) vervangen. Al in 2016 is het initiatiefvoorstel van de Woo aangenomen in de Tweede Kamer. Hierover kon u eerder een Stibbeblog lezen. De impactanalyse die volgde toonde echter aan dat de Woo zoals voorgesteld mogelijk onuitvoerbaar was voor decentrale overheden. Dit heeft geleid tot wijzigingen in het wetsvoorstel dat op 26 januari 2021 door de Tweede Kamer is aangenomen.

13.10.2021 NL law
De hardheidsclausule en ander maatwerk in het licht van de NOW

Short Reads - Uitzonderingen op de NOW zijn volgens de bestuursrechter niet mogelijk door het bewust ontbreken van een hardheidsclausule, maar worden door de minister in bepaalde gevallen wel toegestaan. In dit artikel bespreekt Sandra Putting welke mogelijkheden bestuursorganen en de bestuursrechter hebben om maatwerk te bieden en wordt aan de hand van drie geschilpunten over de NOW beoordeeld hoe die mogelijkheden zijn ingezet of beter hadden kunnen worden ingezet.

14.10.2021 NL law
Termijn voor het indienen vaststellingsaanvraag NOW-1 loopt af op 31 oktober 2021: strategische handreikingen en juridische aanbevelingen

Short Reads - Op 31 oktober 2021 is het de laatste dag waarop de vaststellingsaanvragen van de NOW-1 subsidie kunnen worden ingediend. Veel werkgevers hebben deze aanvraag al ingediend (en al een vaststellingsbesluit ontvangen) maar ook een aanzienlijk deel van de vaststellingsaanvragen moet nog door het UWV worden ontvangen (zie de Kamerbrief van 20 september 2021).

07.10.2021 NL law
Intrekking van natuurvergunningen en de praktijk: de stand van zaken en de rol van significantie van eventuele effecten

Short Reads - Onherroepelijke natuurvergunningen lijken anno 2021 geen rustig bezit meer te zijn. Bij provincies liggen op dit moment verzoeken voor om tot intrekking van (onherroepelijke) natuurvergunningen over te gaan. Intrekking zou een noodzakelijke passende maatregel zijn ter uitvoering van artikel 6, lid 2 Habitatrichtlijn. Jurisprudentie geeft inmiddels enige duidelijkheid. Maar de praktijk blijkt weerbarstig en laat zien dat de nodige vragen onbeantwoord blijven. In dit blog bespreken wij de stand van zaken.